Lyft blicken och se den verkliga potentialen i hemsidan. Följ några enkla tips för att skapa en framgångsrik WordPress hemsida och central marknadsföringsplats åt ditt företag.

Allt börjar med att du läser denna artikeln, som tar cirka fem minuter.

Se på hemsidan som solen i ditt digitala Universum.

Allt kretsar kring den och allt annat är beroende av den. Med en bra och uppdaterad hemsida, så kan du till exempel alltid bygga vidare på den med mera bra innehåll och tilläggsfunktioner. Detta gillar både kunderna och sökmotorerna (SEO)!

En central plats för din marknadsföring
Det viktiga är att du skapar en bra hemsida som blir en central plats. Till den kan du sedan kan styra all din marknadsföring. Dit kunder kan gå för att hitta allt om ert företag. Inklusive länkar till alla era sociala kanaler och andra aktiviteter.

Gör det enkelt för dina kunder genom att skapa en bra och uppdaterad hemsida. Där de alltid kan hitta allt de behöver om ditt företag.

Det är smart att ha EN central plats online. Den skall vara om är lätt att kommunicera utåt till kunder och enkel att hålla uppdaterad. Hemsidan är perfekt för det – utnyttja den!

– Peter Frandsen, internet-veteran. ideplanket.se

 

Vad är en ”bra” hemsida?

Det finns naturligtvis många definitioner på det, men det finns några grundläggande principer som är återkommande i riktigt bra hemsidor, som man bör följa. Här följer de viktigaste enligt vår erfarenhet:

Bra användargränssnitt (UI)

Det skall vara enkelt att ta sig runt på hemsidan med en tydlig meny-struktur. Det skall också vara lätt att hitta innehållet man söker efter på hemsidan.
(UI – User Interface)

Bra användarupplevelse (UX)

Om du har ett bra användargränssnitt (UI) på hemsidan så stannar dina besökare längre. De tar då till sig mer av hemsidans information och chansen att de tar kontakt eller köper något av ditt företag, ökar markant. Om du även följer de andra punkterna här, så leder det hela till en bra användarupplevelse (UX) som de gärna delar med sig av till andra.
(UX – User eXperience)

Tydliga ”corner stones” (huvudämnen)

Det som hemsidan handlar om. Det är några få viktiga huvudämnen som är företagets kärnverksamhet. Låt dom framgå direkt på hemsidans förstasida (”Hem”) och försök vara rak och tydlig.

Blogg eller nyheter

Detta skall stödja dina ”corner stones”. Artiklar som på något sätt hjälper besökaren att lösa ett problem och samtidigt stödjer er kärnverksamhets huvudämnen. Ett exempel på detta är denna artikeln.

Tydlig kontaktsida

Enkel och funktionell kontaktsida, så kunderna direkt kan kontakta er för mer information.

Bilder och video anpassade för hemsidans budskap

Bra anpassade bilder och video för hemsidan, både i storlek (kb) så att de laddas snabbt och innehållet skall även gärna visa de produkter eller produkter ni säljer.

Detta är nu betydligt viktigare idag än tidigare. Detta på grund av att till exempel AI (artificiell intelligens), numera läser av hemsidans bilder och video samt skapar automatiskt nya sökord och annan information, som läggs till i till exempel Googles sökindex om ditt företag och er hemsida. Allt för att ge bättre och mer träffsäkra sökresultat.

Tydliga länkar till sociala media

Företagets sociala media och andra engagemang är viktiga för besökarens totala uppfattning om ditt företag. Se därför till att skapa tydliga länkar till de sociala media ni använder, som som till exempel Facebook, Twitter, Instagram och YouTube.

Detta görs ofta enklast i hemsidans ”footer” (som ligger längst ner på alla sidor) eller genom att skriva om dem i företagets blogg.

Enkelt att dela din infomation

Måste finnas möjlighet att direkt kunna dela sidor och artiklar från hemsidan till sociala media. Det hjälper dina besökare att sprida de budskap som de gillar, snabbt och enkelt överallt på internet.

Se till exempel hur vi själva gjort överallt här vår hemsida ideplanket.se med hjälp av WordPress tilläggsfunktioner (plugins).

Bra kundreferenser

Ha med bra och trovärdiga kund-referenser som backar upp det du säljer. Det skapar trovärdighet och förtroende. Prata med dina kunder och be dem lämna referenser till din hemsida.

Uppdatera hemsidan regelbundet

Regelbundna uppdateringar av hemsidans innehåll som visar vad som händer i och omkring företaget. Detta görs enklast i företagets blogg på hemsidan, med relevanta artiklar som berör ditt företag, era produkter eller tjänster.

Även hemsidans teknik måste uppdateras regelbundet för att bland annat säkerställa hemsidans driftsäkerhet och för att ge bättre sökresultat. Se mer om detta längre ner i denna artikeln under ”Vad är en ”uppdaterad” hemsida?”

Mobilvänligt!

En Mobilvänlig hemsida är ett absolut måste idag! Många undersökningar visar att det mobila surfandet ökat dramatiskt sedan iPhone och andra smarta mobiler kom för många år sedan. Det är idag vanligt att över 65% av hemsidans besökare är just från mobiler.

Sökmotorerna ger dig bättre sökresultat om hemsidan är mobilanpassad och straffar dig om du inte är det. Kolla er hemsida på flera olika typer av mobiler. Ser det ok ut och funkar allt som förväntat?

Snabb hemsida med bra teknik

Hemsidan måste också vara tekniskt snabb och korrekt. Se till att du använder ett snabbt och bra webbhotell, som till exempel vårt webbhotell.

Optimera innehållet på hemsidan (SEO)

Att göra hemsidan sökmotorvänlig (SEO) är mycket viktigt i dagens tuffa konkurrens om sökord och kunder på internet. Därför handlar det mycket om att ha en bra strategi för företagets SEO arbete och ett långsiktigt tänkande när det gäller hemsidans strukturella uppbyggnad och innehåll.

Vad är en ”uppdaterad” hemsida?

Detta handlar både om det faktiska innehållet och tekniken på hemsidan.

Innehållet:

Om vi börjar med innehållet på hemsidan så skall det vara en aktuell representation av vad företaget gör idag och vad ni kan erbjuda besökaren. Detta skall snabbt framgå tydligt redan på förstasidan och helst inom några sekunder, för att du skall fånga besökarens intresse. Om du inte gör detta, så hoppar de bara vidare till nästa sökresultat (läs: dina konkurrenter).

Fördjupning

Det bör också finnas tydlig information om de produkter och tjänster ni erbjuder och en möjlighet till fördjupad information om dom. Det görs enklast genom att skapa informationssidor, produktsidor eller som artiklar i bloggen.

Så ger du besökaren möjlighet att läsa vidare om det de är intresserade av, direkt på din hemsida. Alternativet är att de klickar vidare till konkurrenterna istället, som kanske har mer matnyttig information om samma produkt eller tjänst.

Hjälp besökaren i mål…

Kom även ihåg att alltid erbjuda kontakt eller köp direkt på ett enkelt sätt för besökaren, både vid direkt kontakt på förstasidan och i fördjupnings-sidor eller beskrivande artiklar.

Ibland behöver besökare ej så mycket info innan de slår till. De kanske har sökt på många hemsidor innan de kom till din som hade precis vad de sökte efter. Så använd så kallade CTA’s (Call To Action) överallt där det är lämpligt. Hjälp besökaren på hemsidan att komma i mål snabbt, oavsett var de befinner sig.

Sociala media

Tydliga kopplingar till de sociala media som ni är aktiva på, t.ex. Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Där besökaren kan få reda på mer om företaget, möjlighet till direkt kontakt och eventuell support samt möjligheten att tycka till, gilla och dela ert företag med andra på internet.

Tekniken:

Störst, bäst och framtidssäker.

Bästa CMS* plattform att bygga upp hemsidan på idag är WordPress. Tidigare har vi byggt hemsidor med vårt egenutvecklade CMS och även använt andra CMS, men idag är det WordPress som gäller. Detta är till för alla seriösa företagare som även vill säkra hemsidans framtid och utbyggnadsmöjligheter.

Börja enkelt och vidareutveckla efter behov.

Med WordPress kan du börja med en enkel blogg med kontaktsida, som vårt webbpaket Mini, där du skriver artiklar om er verksamhet.

För att sedan bygga på med mer innehåll och funktioner som i webbpaket Business. I det kan man även lägga till ytterligare tilläggsfunktioner som t.ex. E-handel, E-utbildning, AI för hemsidan, Säkerhet, Google Analytics, stöd för flera språk, diskussions-forum och medlems-system – för att bara för att nämna några möjligheter.

Vill du ha vår hjälp?

Idéplanket Webbyrå har skapat hemsidor på internet sedan 1994 och all vår erfarenhet får du på köpet som kund hos oss idag. Vi kan hjälpa dig och ditt företag att göra er hemsida till solen i ert digitala Universum.

Vi bjuder på 30 minuters rådgivning om hemsidor, WordPress, webbhotell, internet-tjänster med mera. Välkommen!


Mer information och extra läsning:

  • Kontakta Idéplanket Webbyrå för mer information och hjälp med hemsidor.
  • Hemsida. Allt om hemsidor och vad man bör tänka på förklaras mer i detalj här. T.ex. köpa domän, skapa ny hemsida, ändra gammal hemsida, uppdatera och underhålla hemsida, E-post m.m.
  • WordPress CMS, mer information om vad det är, hur det används och varför vi rekommenderar WordPress till din hemsida.
  • Hemsida Sökmotor-optimering. Detta är en hel vetenskap, men här försöker vi förklara grunderna och erbjuder även vår hjälp.
  • Hemsida Redaktör, mer information om hur vi skapar bra och sökmotorvänligt innehåll (SEO) för din WordPress hemsida, blogg och sociala media efter dina önskemål. Lägg tid på det du är bäst på istället, så gör vi detsamma åt dig!
  • Hemsida Administratör, mer information om hur vi underhåller och uppdaterar din WordPress hemsida så den är snabb och säker, hanterar användare, teman, eventuella problem och tilläggsfunktioner (plugins) i WordPress.
  • Webbpaket Business, vårt populäraste val ibland småföretagare.

P.s. Jag skriver ”företag” i artikeln med det kan naturligtvis lika gärna gälla organisationer, myndigheter eller andra typer av verksamheter, som behöver en central plats för sin marknadsföring och kommunikation.

* Content Management System eller webbpubliceringssystem (teknisk innehållsplattform) på Svenska.